Lesgeven zonder cijfers – Het schooljaar als avontuur

“Waarom moet een leerling in ons onderwijssysteem per se op vrijdagochtend, het 3e uur, met het maken van een proefwerk bewijzen dat hij zich de stof van dit hoofdstuk eigen heeft gemaakt en wat zegt het cijfer dat daaruit rolt nou eigenlijk over wat deze leerling kan?”

Die woorden sprak mijn toenmalig directeur op het Hondsrug College, Kees Versteeg, ruim vijf jaar geleden, om een discussie op gang te brengen over het feit of het onderwijs dat wij in Nederland aanbieden nog wel van deze tijd is.
Anderhalf jaar geleden is Kees bij ons gestopt om bij ZuluConnect fulltime te kunnen werken aan zijn droom om digitaal gepersonaliseerd onderwijs voor iedereen toegankelijk te kunnen maken. Zijn boodschap is mij echter altijd bijgebleven en hoe meer ik erover nadacht, hoe groter mijn ‘onvrede’ over de huidige manier waarop we onderwijs ingericht hebben.

Afgelopen schooljaar kregen mijn collega’s Karst van der Velde (geschiedenis), Roy Keuter (Engels) en Marloes Stoker (Spaans) van onze directie groen licht om te starten met een pilot ‘Cijferloos werken’, ook bekend onder de (betere) naam: “Doelgericht werken”.
Geïnspireerd door De Nederlandse School, stopten zij bij een aantal klassen met het afnemen van proefwerken en tekenden daarvoor in de plaats leerdoelen af bij leerlingen.
Na deze (succesvolle) pilot vanaf de zijlijn gevolgd te hebben, mogen ook mijn collega Jeroen Lamberts en ik dit jaar met mavo-2 starten met Doelgericht werken!

 

Afgelopen tijd hebben we het vak economie voor de tweede klas onderverdeeld in een aantal thema’s, welke wij (aan de hand van de exameneisen) vervolgens weer onderverdeeld hebben in leerdoelen. Deze leerdoelen zijn weer gebundeld tot meerdere ‘badges’, welke leerlingen kunnen behalen door te bewijzen dat ze de leerdoelen beheersen.
Het behalen van een badge opent het leerpad verder om zo een logische aaneenschakeling van kennis en vaardigheden te vormen. Dit leerpad moet voor leerlingen aanvoelen als een avontuur en het ervaren van groei moet hierbij heel duidelijk aanwezig zijn.

Niet meer ‘gewoon’ alle opgaven van een hoofdstuk doorwerken en dan een toets maken, maar doelgericht bezig zijn met het bewijzen dat je de leerdoelen van een hoofdstuk beheerst, dat is wat onze leerlingen dit jaar gaan doen!

Mijn blog is niet bedoeld om het onderwijskundige concept hierachter verder uit te diepen en/of te bewijzen, maar gericht op het delen van mijn ervaringen en het enthousiasmeren van andere docenten!

Tot slot: Om het gevoel van avontuur en groei te versterken, gaan we werken met Classcraft: Een online gamification-omgeving waarbij leerlingen op een kaart de thema’s verkennen (zie de afbeelding hierboven) en een personage aanmaken, welke zichtbaar beter en sterker wordt naarmate zij meer leerdoelen behalen en daarmee XP (ervaringspunten) verdienen.

Wordt vervolgd!

Twitter: @MeneerKaterbarg