Vijf redenen om te starten met Doelgericht Werken!

In mijn vorige blogposts vertelde ik waarom ik dit jaar gestart ben met Doelgericht Werken en hoe wij dat voor economie in mavo-2 ingericht hebben. Nu we een aantal maanden onderweg zijn en het overgrote deel van mijn klas zich aan het einde van het tweede thema bevindt, deel ik graag mijn ervaringen!

Werkte alles vanaf het begin perfect? Nee, natuurlijk niet! Ben ik nog steeds onverminderd enthousiast over deze werkwijze? Ja! Sterker nog; ik word alleen maar enthousiaster!

De komende tijd zal ik regelmatig, zo praktisch mogelijk, vertellen over mijn ervaringen en die van de leerlingen. Succesmomentjes, zaken waar we tegenaan lopen (en hoe we dat oplossen) en tips voor andere docenten die aan willen haken!
Deze keer: Vijf redenen om te starten met Doelgericht Werken!

 

1. Veel meer contact met leerlingen over het leerproces
In mijn derde klas (waar ik nog in het oude systeem werk) heb ik een aantal leerlingen zitten die structureel het huiswerk niet maakt. Wanneer ik ze vraag waarom ze dit niet doen, is het antwoord: “Waarom zou ik al deze vragen maken, als ik met een avond voor de toets leren ook wel een 6 haal?”. Binnen Doelgericht Werken is er geen toets en is er geen 6, maar staan de leerdoelen centraal. Leerlingen dienen wekelijks doelen te bewijzen en daarmee badges te behalen. Dit maakt dat ‘niets doen’ ook geen 6 oplevert en leerlingen wekelijks zelf in actie dienen te komen.

Elke week komen leerlingen weer met fantastische manieren om hun leerdoelen te bewijzen en elke week heb ik met iedereen een kort gesprek hierover. Dit maakt dat leerlingen enorm betrokken zijn bij het eigen leerproces en het vooral ook duidelijk is waarom ze iets maken!

2. Leren wordt een groepsproces
Leerlingen werken individueel of in tweetallen aan het bewijzen van leerdoelen, maar zien ook veel van de rest van de klas. Wanneer een leerling vol trots bijvoorbeeld een video of animatie komt laten zien, kijken klasgenoten vaak mee en raken daardoor ook geïnspireerd. Leerlingen helpen elkaar regelmatig met het behalen van leerdoelen (al dan niet omdat ze daarmee XP kunnen verdienen in Classcraft) en door het continu inzichtelijke ‘leaderboard’ (een overzicht van de klassikale stand van zaken binnen het huidige thema, zie hieronder) ontstaat er een leuke, competitieve vorm van urgentie om niet achter te komen lopen.

3. Leerlingen zijn trots op hun huiswerk
Leerlingen krijgen veel autonomie en een grote vrijheid in de wijze waarop zij graag de behaalde leerdoelen willen bewijzen. Dit stimuleert creativiteit en verhoogt de betrokkenheid in de klas enorm!
Er wordt hard gewerkt aan allerlei creatieve (of meer traditionele, ook prima natuurlijk) bewijzen en leerlingen leveren deze vol trots in. Wie had ooit gedacht dat je trots kon zijn op jouw huiswerk?

4. Leerlingen wennen enorm snel aan dit systeem
De eerste paar lessen van het schooljaar heb ik volledig besteed aan het uitleggen van de werkwijze en de randzaken als Google Drive, Google Classroom en Classcraft. Hierbij heb ik enorm onderschat hoe snel leerlingen dit oppikken, want binnen no-time had iedereen het door en kwamen leerlingen met handigheidjes in bijvoorbeeld Google Drive, die ik zelf nog niet gezien had.
Een aantal leerlingen maakt video’s via Snapchat en is daar door ervaring zo enorm handig mee, dat het haast professionele videoproducties worden.

5. Merkbaar meer motivatie
Ik sluit af met het punt dat voor mij eigenlijk de belangrijkste reden achter deze werkwijze is; het motiveren van leerlingen. Uit bovenstaande punten is hopelijk al gebleken met hoeveel enthousiasme leerlingen elke les aan het werk gaan.
Sterker nog; waar ik in mijn derde klas soms lang kan uitleggen en leerlingen rustig die kennis passief tot zich zouden willen nemen, accepteert deze klas dat niet en vragen ze mij om sneller tot de kern te komen, zodat ze weer vol enthousiasme aan het werk kunnen!

Binnenkort ga ik dieper in op motivatie!

Meer via:
TwitterInstagramLinkedIn